BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 27 February 2014

Keep calm and lets Hijrah :)



Assalamualaikum :)

happy jumu'ah peeps.
let's recite Al-mulk today if u haven't yet :)
May God bless all of u. Ameen
okay hari ni nak share sikit pasal event semalam.
yang sangat blissful :)

sebenarnya aku tak tau boleh masuk atau tak
sbb event tu dkat universiti.
tapi dengan semangat yang ada aku g ngn fad.
brdoa supaya boleh masuk.
mula2 sampai tgk kat luar dewan sunyi.
dah agak kecewa.
tapi i give a shot cuba masuk kat dalam dewan and
Alhamdulillah ada lagi tiket kosong :)
All praises to Allah :)







A talk by Nur dianah kamarul bahrin :)
topiknya as stated above.
'keep calm and let's hijrah' 
of courselah mst ramai yang knal spa dena bahrin ni kan.
ummi saif yang sangat cantik orangnya.
Subhanallah..sangat cantik :)
dan ada jugak yang tak kenal agaknya.
okaylah intro skit.

#Nurdianahkamarulbahrin 
#22 y/o
#a wife & a mother & a student
#an active blogger


cantik orangnya, kan :)

so ramai jugak yang tanya cmna dia boleh famous?
i guess lepas video lamaran kat youtube tu agaknya :)
but for sure dialah icon #bercinta selepas kahwin
and icon #muslimah
barakallah :)

aku follow dia punya stories ni start dari aku terbaca blog anati.
entry dia pasal bercinta selepas nikah and ada
gambar2 dena and link blog dia.
start dari tu aku follow up cita dia mulalah dari dia bertunang.
cantik kisahnya :)

so dari dia as student, bertunang, berkahwin and dah ada anak pula
aku tak sangka pun dapat jumpa dena. haha
but Allah's plan was just so beautiful, kan?
ada jodoh ada rezeki, Allah izinkan bertemu :)
Thank you Allah.
this woman inspired me a lot.
so optimist, so calm and just so beautiful character :)

nampak dia dkat laman sosial dah cantik kan?
but she's so beautiful in person and look :)
so humble orangnya, tersenyum sentiasa :)
sejuk mata memandang :)
sama cantik dengan keperibadiaanya. 
an amazing woman u can adapt from.

okay dah, haha
dah kenapa tak boleh berhenti puji ni.
okay2. 
banyak sangat yang dena cita semalam
tapi tak semua boleh dengar clear since
orang belakang bercakapnya mmg sangat kuat and ganggu
the whole line in front.
sabarkan je hati and cuba focus dengar jugak.
tapi aku ada record jugak. hehe

topik yang dia utarakan semalam
'bercinta selepas nikah'
so dena cita kisah dia cmna boleh kawin smua lah.
lawak pun ada, kagum pun ada. haha
kata dena masa dikenalkan dgn husband dia.
dia langsung tak suka dgn husband dia.
siap benci pun ada.
and suprisingly, yang orang tak tau.
rupanya masa tu dena dah ada suka dkat sorang laki ni tau.
dena cakap dgn mak dia.
mak dia cakap tak kisah, tapi laki tu yang tak ambik tindakan.
so bila husband dia masuk meminang.
mak dia cuba nak terima.
hadis rasulullah S.A.W pun berkata
"jika ada lelaki baik yang masuk meminang,
sudah menjadi tanggungjawab ibubapa untuk terima"
so mak dia bagi dena masa 6 bulan untuk kenal husband dia.
and mak dia cakap jangan contact dgn laki yang dena suka tu.
contact husband dia je.
tapi dena buat2 contact je.
hakikatnya dia tak contact pun.
dena sendiri macam geram and marah dgn husband dia
"kenapa tak cakap je kau tak nak kawin dgn aku,
knapa cakap nak?"
hahaha. comel kan.

tapi mak dena cakap suatu kat dia.
"benda ni akan buat semua orang happy,
ramai orang yang akan mendoakan awak,
insyaAllah awak akan bahagia dunia akhirat"
and dah berlaku drama2 air mata smua.
dena buat istikharah.
and for the first time dia rasa.
bila dia buat benda ni semua orang akan happy,
and Allah will bless her.
and that's what made her happy.
so dia trima.
and of course she's in love with her husband :)

walaupun husband dia bukan ciri2 laki yang dia suka.
tapi Alhamdulillah bahagia :)
sbb ramai orang yang mendoakannya.
keluarga, tok2 and kawan2 smua.
perkahwinan tu mmg dapat sokongan kuat dari belah family smua.
sbb mmg family dorang yang nak tgk disatukan.
Alhamdulillah :)

and bout laki yang dia suka tadi.
katanya bila dah kawin baru dia sedar,
walaupun banyak ciri2 yang dia suka pada laki tu,
mungkin kalau dia kawin dgn laki tu sekarang dia tak sebahagia ni.
kadang2 kita kena lepaskan apa yang kita suka
untuk dapatkan apa yang kita perlu :)

"Allah ambik kebahagiaan kita yang sedikit untuk
gantikan dengan kebahagiaan yang lebih besar" :)

cam dena cakap..
rasa sedih tu mmg ada lah.
ttiba nak lupakan orang yang kita suka mmg susah.
tapi bila Allah ambik kebahagiaan sikit yang kita rasa tu,
Dia dah gantikan dengan kebahagiaan lebih besar untuk dena..
berkat dari doa tulus semua orang, 
Alhamdulillah bahagia :)

and tnyatalah mmg susah nak lupa orang yang kita suka.
so kita kna elakkan diri dari bercakap serious tentang tu.
cuba bila cakap selitkan dgn gelak tawa.
insyaAllah lbih mudah untuk hati trima.
cuba doa banyak2 kat Dia supaya jaga hati kta :')
yaa susah..aku akui.
sedih tu pasti ada.
tapi dngar kata2 kak dena sikit sebanyak suntik semangat aku semula :)
tak kira cmna baik pun akhlak dia,
cmna suka pada keperibadian dia,
atau ada ciri2 yang aku suka..
ttap kna jaga hati.
brdoalah dia jodohmu..
ya..aku slalu brdoa.
tapi jika Tuhan tak mengabulkan doa tu.
trimalah dengan hati terbuka.
insyaAllah kelak akan digantikan dgn kebahagiaan lebih besar.
barangkali dia bukan yang terbaik untukmu,
mahupun kamu bukan yang terbaik untuknya.
percaya pada Allah. InsyaAllah..

jika kita mahukan jodoh yang baik,
ianya bermula dari diri sendiri.
cmna kamu nak mngharapkan seorang pasangan yang baik untuk bimbing kamu
jika kamu tak bermula bimbing diri kamu?

perkahwinan tu bermaksud saling melengkapi
saling membimbing satu sama lain.
tak semestinya lelaki mst kuat agam dan bimbing isteri.
isteri juga boleh bimbing suami.
seeloknya keduanya seimbang.
btul cakap kak dena tu..
and bagi aku pula.
tak perlu cari suami yang alim.
cukuplah sekadar pegangan agamanya kukuh.
sebab orang alim boleh berubah jika agamanya goyah.
tapi orang yang pegangan agamanya kukuh
tak mungkin akan goyah :)

btul orang kata kan?
nak pasangan yang baik, kita kna jadi baik dulu.
macam Allah sendiri berfirman.
"lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, dan sebaliknya"
nak buat benda baik mmg susah,
mmg banyak halangan.
tapi tak salah kalau kita trus mencuba
dan trus tanpa ada henti :)

dulu aku slalu trtanya2 cmna nak cari lelaki yang baik?
pasangan yang boleh bawa aku ke jalan yang btul.
sbb ramainya yang pnah hadir dlam hdup aku
ada masanya menyesatkan.
bla fikir semula, aku sendiri yang salah sbb pilih untuk dekat dgn mereka.
aku sendiri yang tak baik dgn diri aku.
tapi sekarang aku faham.
aku perlu lupakan untuk cari laki yang baik.
ia harus bermula dgn jadi wanita yang baik.
dan Allah akan hadirkan orang yang baik pada aku :)

ada antaranya untuk aku belajar sesuatu.
ada antaranya untuk aku cintai.
ada antaranya untuk jadi teman yang baik.
stiap darinya adalah anugerah dari Tuhan :)

brbalik pada dena..
nyata perkahwinan tu sangat memerlukan kekuatan rohani.
mmg tough lah perkahwinan tu sendiri apalagi pada
usia muda and masih belajar.
tapi tu yang memerlukan kta belajar banyak ttg persediaan rohani.
org nampak perkahwinan tu senang tapi
orang nampak luarannya.
dalamnya orang tak tau.
dan pesan dena pada semua..
pada yang nak kahwin usia muda.
tak jadi masalah cuma pada lelaki klau dah keja,
kukuh kewangannya okay lah.
kalau masih belajar dan belum stabil baik kukuhkan kewangan dulu.
perempuan sendiri perlu banyak belajar persiapkan diri sebagai seorang isteri.
macamtu juga dgn seoarang laki..
persiapkan diri untuk jadi seorang lelaki.
kerana tanggungjawabnya besar.

perkahwinan tu tak mudah.
perkahiwan bukan hanya cinta semata,
perkahwinan tu tanggungjawab :)
perkahwinan tu akan bahagia bila semuanya seimbang dan berkah :)

dngar pengalaman kak dena bersalin pulak mmg sangat tough.
gerun pulak jadinya.
tak terbayang rasanya cmna kesakitan yang dilalui tu.
tapi tengok senyuman dia sekarang
rasa okayy its worthy. 
sacrifice ibu tu sendiri sangat besar.
bayangkan pengalaman sekali nak bersalin tu je dah cukup buat gerun.
tapi wanita tak pernah takut untuk bersalin lagi.
sbb nikmat anak yang dapat tu cukup besar rahmat dia.
cukup bahagia.
tu lah kekuatan wanita yang tak dapat digambarkan perasaanya.
di dalam badannya dia boleh bawa satu nyawa.
sakit. ya sakit.
tapi dia masih boleh tersenyum :)

and masa tgh dngar talk tu jugak bolhkan
aku brbahas dgn zahid pasal iman dan harapan. hahaha
dari pasal jaga mata jaga hati lah apa sampaikan
harapan dan sebagainya..
waktu tu aku baru sedar bla dngar zahid cakap camtu.
ya..aku sedar.
dan mmg susah bla c bongsu berdebat.
tak ada yang menang atau kalah.
tapi bla dah balik ingat2 balik
sebenarnya btul apa yang zahid kata.
cuma masa tu kat event jadi aku tak bolh focus fikir apa dia cakap.
cuma ada lah jugak part2 yang aku rasa still aku btul. haha
tapi cam yang dia kata, ni bukan pasal spa btul or salah.
tapi pasal niat hati tu sendiri.
cam zahid kata
jangan kta duk mnilai dosa orang sampai
tak sedar kta sendiri yang buat dosa.
so peace for everybody :)
'nak cantik tak salah,tapi jangan menyerlah pada pandangan orang'
btul2 aku sokong.
tapi bila di isukan hal laki dan ppuan dan dibahaskan oleh
antara laki dan ppuan sendiri mmg agak payah lah.
apa pun peace :)

okay, rasanya cukup sampai sini dulu.
nak diceritakan rasanya tak ada sudahnya.
tlalu banyak pkongsian yang nak dikongsikan. haha

may Allah bless all of us :)
and have a nice day.


No comments:

Post a Comment